Games & Godis

Bortom retro

Postat av Peter 03 mars 2009

Vi var till slut och såg Aronofskys fantastiska The Wrestler i kväll (det är för övrigt vetenskapligt bevisat: Mickey Rourke blev fucking RÅNAD). Knappa två timmars solid filmkonst. Underbart.

Smått underbart verkade också det gamla NES-spel som The Ram ägnar några minuter åt under en avslagen eftermiddag tillsammans med en halvintresserad grabb från grannskapet som hellre sitter och pratar om Call of Duty 4 (Och The Ram ba ”What? Call it duty for?”) än wrestlar med kantiga 8-bitarsgubbar. Och faktum är att det inte är något snabbt ihopsatt filmklipp vi ser på skärmen, utan faktiskt ett riktigt, fungerande spel, framtaget av Kristyn Hume (grafik) och Randall Furino (programmering) (och med musik av Joel Feinberg), eftersom regissör Aronofsky ville att skådespelarna de facto skulle spela ett tv-spel i stället för att låtsas spela. Autencitet över allt annat.

Wrestle Jam 88
Så Hume och Furino fick lägga ett antal veckor på att ta fram ett rudimentärt 8-bitarsspel med allt vad det innebar av anpassning av handkontroller och medveten konstruktion av tidsenligt småkorkad AI. Resultatet är, åtminstone i filmen, snudd på klockrent. Och bara själva tanken med att ta fram ett eget spel för en 45 sekunder lång (briljant!) filmsekvens i en film med väldigt tajt budget - det är sånt som får en blödig mogengamers ögon att tåras.

[Den intresserade kan läsa mer om produktionen av Wrestle Jam '88Kotaku]

Taggar: , ,

1 kommentar till "Bortom retro"

1 | Purrrrfect « Games & Godis

17 juli 2009 klockan 14:35

[...] skrev lite om The Wrestler häromdagen. Den fick mig, bland annat, att tänka på min barndoms wrestlingfavorit, den odrägligt självgode [...]

Skriv kommentar