Games & Godis

Fler guldkorn från E3

Postat av Peter 08 juni 2009

Vi har redan utsett det roligaste som hände på årets E3 i Los Angeles. Men det finns givetvis mer att ta av. Generell konsensus verkar vara att årets E3 tog mässan tillbaka till gångna års stjärnglans, med stark närvaro av de tunga aktörerna och ett gäng uppmärksammade presentationer och avslöjanden.

1eeb835874

Den tydligaste trenden handlade om att kraftpaketen Xbox 360 och Playstation 3 ska bli en smula dumbed-down och anpassade till de senaste årens explosionsartat växande casual play-scen. Sony presenterade sin Playstation Wand – en rörelsekänslig kontroll som till sin funktion påminner kraftigt om Wii-kontrollen. Microsofts Project Natal tar det ett steg längre och eliminerar helt det fysiska gränssnittet. Spelen och applikationerna ska i stället kunna styras helt och hållet av spelarens/användarens rörelser, som registreras av en 3D-kamera med en speciell djupledssensor. Dessutom ska kameran ha en inbyggd mikrofon, och mjukvaran kommer att ha stöd för både röst- och ansiktsigenkänning. Spännande, förstås, men än så länge befinner sig Project Natal på konceptstadiet. Dessutom: den som ledde presentationen var Peter Molyneux, nybliven chef för Microsoft Game Studios europeiska spelutveckling, men i övrigt mest känd som spelvärldens största hajpmaskin. Få är de gamers som inte lärt sig ta allt Molyneux säger med en generös skopa flingsalt.

rockstar-ps3-exclusive

Microsoft har under ett par år tagit några tunga skalper från Sony och Playstation. De båda nedladdningsbara episoderna The Ballad of Gay Tony och The Lost & Damned var exklusiva för Xbox 360, och det kommande Final Fantasy XIII kommer till både PS3 och 360 – det första ordinarie spel i FF-serien som inte är konsolexklusivt för Playstation sedan 1994 års Final Fantasy VI. Därför kunde Sony vara extra stolta över att presentera den sprillans nya Rockstar-franchisen Agent som exklusiv för PS3. Den nya titeln sägs bli ”genre-defining”, och det är uppenbart att Sony inte kommer att försitta chansen att slå på stora trumman om sitt kap.

Monkey Island

Fanboys över hela världen skälvde i sina Little Lebowski Urban Achievers-t-tröjor när det avslöjades att episodspelsälsklingarna Telltale Games plockar upp sin egen gamla stafettpinne från Lucasarts och gör en femte del i peka och klicka-spelens själva massprototyp Monkey Island. I Tales of Monkey Island måste Guybrush än en gång rädda sin älskade från spökpiraten LeChuck, och Karibien från en elakartad voodoomässling.

Det är givetvis fantastiska nyheter. Men den mest hjärtvärmande nyheten har hamnat i skuggan av Tales. I sommar släpps nämligen en remake på originalspelet The Secret of Monkey Island på Xbox Live Arcade. Vi gamla farbröder som har vuxit upp med Rob, Tim och de andras galenskaper får chansen att uppleva det hela på nytt, omstöpt i dagens format, medan yngre gamers till slut får en chans att ta reda på vad det är farbröderna gaggat om alla dessa år. Och som om det inte vore nog för att garantera retrofrossa för flera veckor lade Ron Gilbert härom dagen upp ett galet långt blogginlägg där han ger oss en genomgång, praktiskt taget skärm för skärm, av SoMI. Han pratar designval i spel i allmänhet och SoMI i synnerhet, han delger oss anekdoter från utvecklingen och skrockar belåtet åt sina egna, snart 20 år gamla, skämt. Det är fantastisk läsning och du missar det på egen risk.

Fortsättning följer.

1 kommentar till "Fler guldkorn från E3"

Skriv kommentar