Games & Godis

Passing the time

Postat av Peter 26 april 2010

Efter sju sorger och åtta bedrövelser har Valve äntligen lyckats prångla ut The Passing, det första nedladdningsbara extramaterialet till Left 4 Dead 2. Efter en helg i sällskap med härligheten har G&G några åsikter att dela med sig av. Buckle up, campers. Det är punktlistedags.

  • Den nya M60:n är väldigt skön, ett vapen vi har längtat efter sedan vi första gången ställde oss bakom enerverande nog fastmonterande miniguns i första spelet. Även det nya närstridsvapnet, en driver, har en väldigt tillfedsställande feel (och givetvis ett achievement kopplat till sitt användande, vilket får som naturlig följd att tonåringar över hela Xbox Live fjantar runt med golfklubban i högsta hugg i stället för att fokusera på spelet. Tack, Valve!
  • Den stressiga och klaustrofobiska kloaksekvensen från The Parish satte djupa spår i våra mardrömmar i höstas. Valve svarar förstås prompt med att lägga in en ännu längre kloaksekvens i The Passing, komplett med horder, omvägar och, i förekommande fall, strategiskt utplacerade häxor. Allt för att vi ska sova lika illa i vår.
  • Vi är nu så gott som definitivt av med de sterila kontoren och lagerlokalerna från det första spelet. Numera får spelarna konsekvent röra sig i mer specifika miljöer – en tatueringssalong här, en jazzklubb där. Det gör givetvis att omgivningarna känns mer levande, mer äkta – mer drabbande.

  • Med nya inslag som Foot lockers och Fallen survivors är mängden prylar som dyker upp i spelarnas väg på easy-nivå även på de högre svårighetsgraderna. Det innebär mer att leka med, men mindre av de taktiska utmaningar som det gamla sparsamma prylströsslandet tvingade fram. Det känns som en anpassning till en slarvigare spelare, och jag vet inte om det är så kul.
  • Valve fortsätter smyga in roliga meddelanden på väggarna. Det mest uppseendeväckande i The Passing är Dead Rising-mannen Frank Wests uppgivna ”Zombies too fast – not going to make it” – en rolig uppföljare till humorn bakom achievementet Zombie Genocidest från första spelet. Även Nicole från Zack Snyder-remaken av Dawn of the Dead står för en hälsning: ”Went to save my dog. If I’m not back in fifteen minutes, everyone drop everything and come save me”. Om du inte minns hur hon snodde en buss och plöjde igenom horderna av zombies på köpcentrets parkering för att nå sin hund Chips, strandsatt på andra sidan, ser du på tok för lite bra film.
  • Namnet ”The Passing” har förstås många möjliga tolkningar. Den mest uppenbara är det faktum att pålitlige gamle Bill till slut köpt den där gården, och återfinns som blodigt lik i finalen (ibland ligger det en M16 bredvid honom, vilket kan vara bra att minnas). Men det kan också syfta på det faktum att survivorgänget från tvåan för första gången stöter på (eller alltså, get it, PASSERAR) Zoey, Francis och Louis från originalspelet. Man får känslan att Valve vill att det ska vara en lite större deal än jag som spelare känner att det är. Men de lägger åtminstone upp för mer DLC till det första spelet, GTAIV-style.

Det är, kort sagt, mer godis för de redan frälsta. Vi som spelar på Xbox 360 betalar förstås utan att tveka 560 Microsoft-poäng för det här, medan PC-spelarna får ladda ned hela härligheten gratis. Passar då Valve på att skinna konsolspelarna lite extra, alltså? Inte då. Det är det Microsoft som gör. Trots att så gott som alla som spelar Left 4 Dead-spelen är betalande guldmedlemmar ser man sig alltså tvungna att ta ut en serviceavgift för något man inte själva har skapat, utan bara tillhandahåller infrastrukturen för. Infrastruktur som kunderna så gott som mangrant redan har betalat för. Ni ser logiken? Nej, inte jag heller.

1 kommentar till "Passing the time"

Skriv kommentar